چترنگ
2021-01-21Shakespeare’s sonnets
2021-03-23[vc_row rtl_reverse=”yes”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1611256807823{margin-top: 2% !important;border-radius: 1px !important;}”]
نامه ها / ناوار
آنيما احتياط
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1866″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_btn title=”PDF” style=”custom” custom_background=”#086289″ custom_text=”#ffffff” shape=”round” size=”lg” align=”center” link=”url:https%3A%2F%2Fanimaehtiat.com%2FAnima%2Fuploads%2F2021%2F01%2F%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7.-%D8%A2%D9%86%D9%8A%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D8%B7.pdf|||”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
طیف نگاری
يکی از مهم ترين رويدادها در اين ناوار، وارد شدن ساحت «طيف نگاری» در خود نوشتار است. به اين معنا که همزمان با مواجهة مخاطب با متن، اين امکان وجود دارد که مخاطب، پروژه هايي که با متن مورد نظر لايه بندی شده اند را شناسايي و مطالعه کند.اين کار، اگر چه امکانات «ابرمتن» و «ابرپيوند» را به کار می گيرد اما هدف، ترسيم طيفی از بينابينيت پروژه هاست که در حالت های دور يا نزديک هم لايه اند.
به عنوان مثال نامة شمارة پنچ از لاية دوم، در طيف پروژه های «ايده هايي برای موزه هنرهای معاصر» ،«Bird Blood» و «دادودی سفيد»، قرار گرفته است.آنچه اين پروژه ها را به هم پيوند می دهد، ناوار بودن آن هاست. اما در لاية چهارم : نامه هايي به شیء باستانی، پروژه های «الفبای جاجيمی و :~ شعر ديداری» ، «درخشش های کهن» و «شطرنج آلترناتيو» در «ابداع يک الفبای جديد» لايه بندی می شوند حتا اگر پروژه ای مثل «شطرنج آلترناتيو» در حالت دورتری قرار بگيرد و يا بعد از آن «بازخوانی پنج غزل حافظ از ساحت :~ شعر ديداری با الفبای جيرفتی» که البته در طيف ها به آن اشاره ای نشده است.
پروژه نامه ها
در لاية پنجم: «صندوق~موزه»های کوچک، طيف تنها روی صندوق ترسيم شده است.«صندوق~ لانه»هايي برای پرندگان، «صندوق های جادويي» و «باغ خود سازمان ده»، هر سه، متوجه رويداد يا رويدادهايي هستند که داخل صندوق اتفاق خواهد افتاد. هر چند يک يا چند پروژه ممکن است با ساحت ديگری «هم پيوند» باشد.پروژة نامه ها در ساحت های«طبيعت ~ انسان ~ شیء» طرح شده است. اين پروژه شامل لايه های ذيل است:
- «نامه هايي به زمين»
- «فسيل ها»
- «نامه هايي به شيء باستانی»
- «صندوق~ موزه های کوچک»
- «برای من نامه بنويس»
پيوند پروژه نامه ها با اجرا
با اينکه محوريت تمامی پروژه های نامه ها، تدفين است، اما بايد از مرگ آغاز کرد.بی شک مرگ از يک طرف با طيف هاي متنوع نظير احتضار، درد، زخم، پوسيدگی و.. مرتبط است و از طرف ديگر آئين ها، سوگوِردها و «مکان ~ فضا»های گوناگون را نيز برساخته است.همانطور که بر کسی پوشيده نيست، مرگ و ساحت های متکثر پيرامونی آن، بسيار گسترده اند.هدف ما اما، تمرکز به روی آن وجه از ساحت دفن است که با مرگ پيوند دارد چه دفن به صورت ارادی توسط انسان ها انجام شده باشد چه به صورت طبيعی.در عمل دفن، دو نوع اجرا وجود دارد. يکی دفن کردن يا دفن شدن فردی يا چيزی، ديگری ادامه يافتن کنش اجرا زير خاک که در پيوستاری مداوم و بی وقفه رخ خواهد داد.پس اثر هنری در اين پروژه، آن چيزی نيست که مخاطب می خواند يا با آن مواجه می شود و يا حتا خود انجام خواهد داد بلکه آن چيزی است که زير خاک به تدريج ساخته خواهد شد.
اين ساخته شدن ماهيتی اجرايي اما پاردوکسيکال دارد، به اين علت که حتا اگر مانند «پگی فلان» معتقد نباشيم که اجرا نمی تواند به هيچ عنوان مستند/ ذخيره شود و تنها در همان زمان بايد تجربه شود(نقل به مضمون)،سوية ديگر نيز به مغاک رانده شده است چرا که چنين اجرايي قابل مستند شدن نيز نیست و تنها در اعماق خاک فرآيند «اجرايي~ هنری» خود را سپری می کند.از طرفی زير خاک بودن عنوانی مصطلح است چون زير خاک بودن يعنی در معرض کلية عناصر اربعه قرار گرفتن با اين استدلال که مراد ما از عناصر اربعه، همين آب و خاک نيست بلکه خاک، مثلن خاک گلدان، لايه ای از آتش، آب و هوا را نيز در خود دارد با اين همه در لايه ای متعين شده است که از عنصرخاک بهرة بیشتری دارد.
نامه ها و وضعیت اجراگونِ پنهان
همين وضعيت «اجراگونِ پنهان» در نامه ها نيز حضوری فعال دارد.نامه متعلق به فرستنده است يا گيرنده؟ تا آن زمان که نامه ارسال نشده است خصلتی چون «امرتنانه»، «گناه» و حتا «مرگ» دارد، معطوف به «~ :من» در حالت حضور و «~ :ديگری» در غياب است اما همين که دريافت شد لايه های اجرايي گيرنده گشوده شده و به تحول در می آيند.اين تحول اجرايي از نحوة خواندن، تاويل و تفسير، کلنجار رفتن، تحت تاثير قرار گرفتن تا بی شمار حالت های ديگر مانند ريختن قهوه، چای، خاکستر سيگار و… روی آن، تازدن، رها کردن و برداشتن، لمس کردن، نحوة نگهداری و…را در بر می گيرد.از اين ساحت، سرنوشت نامه با آنچه دفن شده است تا به اثری هنری در آينده تبديل شود ميل به نزديک ترين حالت ممکن دارد.
پانوشت:
پروژه های «بازی بزرگ هملت»، «صندوق های جادويي»، «الفبای جاجيمی و ~ :شعر ديداری» ، «صندوق~ لانه هايي برای پرندگان» و «باغ خود سازمان ده» به تدريج تکميل و در سايت قرار می گيرند.
« متن کامل را به صورت PDF از بالا دريافت کنيد»
مطالعه بیشتر :چترنگ (شطرنج آلترناتیو)[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row nav_menu=”45″ title=”Quick access”][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_wp_custommenu nav_menu=”45″ title=”Quick access”][/vc_column][/vc_row]